onsdag 7. mars 2012

Et grunnleggende matfat?

Tror ikke det er så mange som bruker like mye tid og kjærlighet til dyrene sine som en helfrelst undulatelsker som meg.
To til tre ganger i uka får de grønnsaks skålene sine.. Der serveres gulrot, salat, selleri, mais, sitronmelisse, tomat, paprika, agurk, druer.. ja, det aller meste kan spises med unntak av avokado som er giftig for disse små "ungene" mine.


Nytt friskt vann hver dag er et must! Og i disse dager serverer jeg vannet med eplecidereddik, for å få bukt med stavbakterier som undulater ofte kan få, men som oftest er ufarlig.

Tomme frøskall blåses bort fra matkoppene, fyller på mer frø om det er behov og strør på litt Nekton S (vitamintilskudd) og Nekton Bio (for fjærdrakten).

Fuglerommet er mitt fristed i huset, der skiftes burene på to ganger i uka, burene vaskes og gulvene støvsuges hver dag. Jeg kan bruke mange timer der nede og ser på dette som mitt eget private terapirom, de aller fleste syntes det er utrolig bråkete der inne, men for meg er det reine "tropeskogen" :D
Fuglene bodde oppe i stua før, men ble enig med min kjære mann at boden som var så full av rot, kunne veldig fint fungere som et fuglerom til min litt merkelige hobby.
-Og i Mai.. Da skal de få flytte ut på baksiden av huset i et voliere der de kan nyte sommer og sol til seint ute i August/September :)
Drømmen er et av disse volierene (bildet under), men det kan bli litt vanskelig å få til i første omgang.
Men har et annet flott voliere i solid tre, som trenger litt oppussing på hånda. Det skal jeg få hentet så fort som mulig så man kan starte opp pussingen av fuglenes sommerbolig :)


-Da er det bare å hive seg rundt og støvsuge litt til min kvitrende lille flokk :)

2 kommentarer:

  1. Flotte bur du har! Syns det er bra du gir de så mye grønt jeg, de trenger det jo og ute i det fri der de kommer fra var det jo vanlig hele tiden:-) Jeg pleier å skrelle en gulrot i ny og ne, og Henry spiser banan når jeg spiser det, men siden de nå er to vurderer jeg å få en liten matskål hvor jeg kan putte litt ''gourmetmat'' her og da:)

    SvarSlett
  2. Takk, takk :))
    Syntes det er viktig og gi de mye grønt. Vil ha friske flotte undulater ;)) Egen skål til å putte grønt i er veldig lurt :D

    SvarSlett